ENGLISH
شرکت آلومینیوم ایران ( ایرالکو )
داده ای برای نمایش وجود ندارد
1397/07/10 پاسخ به سؤالات ماهنامه اخبار فلزات توسط مهندس مجيدي مدير عامل محترم شركت آلومينيوم ايران
پاسخ به سؤالات ماهنامه اخبار فلزات توسط مهندس مجيدي مدير عامل محترم شركت آلومينيوم ايران
 
 
 

سؤال - نوسانات بازار جهاني آلومينيوم طي 6 ماه ابتداي سال جاري، چه اثراتي بر عملكرد صنايع داخلي داشته است؟

جواب- نوسانات بازار جهاني آلومينيوم طي 6 ماه  گذشته تأثير زيادي روي عملكرد كارخانجات داخل كشور به خصوص كارخانه ايرالكو داشته است از جمله:

·         افزايش قيمت پودر آلومينا حدود 200 دلار در هر تن

·         كاهش قيمت شمش آلومينيوم در بورس لندن

·         تحريم شركت روسال در روسيه

·         وضع تعرفه 10% عوارض ورود آلومينيوم به آمريكا

·         افزايش قيمت نفت جهت توليد آند و محصولات كربني

·         افزايش قيمت حمل و نقل جهاني  ناشي از تحريم ها

باعث شد هزينه تمام شده محصول شركت ايرالكو افزايش يابد و در مقابل درآمد حاصل از فروش آن كاهش يابد.

 

سؤال - وضعيت بازار آلومينيوم كشور را از نظر عرضه و تقاضا از ابتداي سال جاري چگونه ارزيابي مي كنيد؟

جواب- شركت آلومينيوم ايران طبق دستورالعمل وزارت صمت و مانند سنوات گذشته عرضه خود را در بورس كالا بصورت منظم انجام داده و كليه شركت هايي كه مي توانستند و اجازه داشتند، محصول شركت ايرالكو را خريداري نمودند. شركت ايرالكو از ابتداي امسال تا پايان شهريور مي بايد مقدار 42 هزار تن شمش و بيلت در بورس كالا عرضه مي نمود كه بيش از 50 هزار تن عرضه نموده است.

در خصوص تقاضا مي بايد اين بخش به دو قسمت تقسيم شود: قسمت اول، مربوط به قبل از سياست تثبيت و يك نرخي شدن ارز توسط دولت مي باشد. در اين بخش اغلب عرضه هاي شركت ايرالكو بي پاسخ از طرف متقاضيان برگشت خورد. قسمت دوم، پس از تثبيت نرخ ارز و ايجاد رانت براي شركت هاي غير توليدي و توليدي پايين دستي باعث شد عرضه هاي ايرالكو با تقاضاي بسيار بالا مواجه شود حتي اخبار غير موثق اين كه خريداران شمش خارجي (صادراتي) و توليد كنندگان شمش در صف خريد بورس كالا براي محصولات ايرالكو قرار گرفتند.

 

سؤال - بازار آلومينيوم كشور از ابتداي سال جاري با چه چالش هايي مواجه بوده است؟ اين چالش ها چه اثراتي بر اين صنعت داشته اند؟

جواب - بازار آلومينيوم ايران با چالش هاي زيادي مواجه گرديد:

الف- چالش هاي داخلي:

·         تثبيت نرخ ارز توسط دولت و ايجاد اختلاف قيمت محصولات ايرالكو در بورس كالا و بازار آزاد

·         قطع پرداخت ارز مبادله اي توسط دولت و خريد مواد اوليه با ارز 4200

·         خريد اقلام داخلي با ارز آزاد

·         عدم اختصاص ارز كافي توسط دولت باعث وقفه در تأمين مواد اوليه و كاهش ذخاير شركت گرديد.

ب- چالش هاي جهاني:

·         افزايش قيمت پودر آلومينا بواسطه سيل در برزيل، اعتصاب در استراليا و افزايش قيمت نفت

·         تحريم شركت روسا در روسيه توسط آمريكا باعث كاهش قيمت آلومينيوم و افزايش قيمت آلومينا شد

·         وضع تعرفه 10درصدي آمريكا بر واردات آلومينيوم

 

سؤال - ارزيابي شما از وضعيت تنظيم بازار فلزات اساسي شامل مقررات و دستورالعمل هاي عرضه و تقاضا چيست؟

جواب - در سال 96 بازار فروش و خريد آلومينيوم خالص تنها دغدغه عدم حضور دومين توليد كننده ايراني به نام المهدي را داشت كه سيستم تنظيم بازار داخلي نتوانست حضور ايشان را در اين بازار شفاف نمايد.

در سال 97 وضع تثبيت دلار 4200 تومان باعث افزايش قيمت در حاشيه بازار و ضرر هنگفت و جبران ناپذير به توليد كننده اي به نام ايرالكو شد. هيچ كدام از شركت هايي كه آلومينيوم را با ارز 4200 خريد كردند در بازار با قيمت 4200 محصول خود را به فروش نرساندند و دولت و سيستم تنظيم بازار صرفاً از طريق ابزارهاي اعمال فشار مثل تخصيص ارز و گمركات باعث ضرر بيشتر به ايرالكو شد.

 

سؤال - آيا مقررات و دستورالعمل هاي كنوني توانسته اند به بازار آلومينوم كشور سامان ببخشند؟ نظر شما در اين خصوص چيست؟

جواب - ايرالكو هميشه خود را ملزم به رعايت مقررات و دستورالعمل ها نموده است ولي متأسفانه دستورالعمل هاي صادره در سال 97 جز ضرر هيچ مشكلي از توليد را حل ننمود.

 

سؤال - چرا صنعت آلومينيوم كشور نتوانسته است همانند مس و فولاد خود را با شرايط پيش آماده تنظيم كند؟

جواب - صنايع مس و فولاد به علت اينكه بيشتر از 90% از زنجيره تأمين مواد اوليه آن در داخل ايران مي باشد و عدم وابستگي مواد اوليه آنها به خارج از كشور باعث شده است قدرت مانور بالايي داشته باشند. در ضمن خوراك اوليه اين صنايع با ريال خريداري مي شوند در حاليكه 80 درصد مواد اوليه توليد آلومينيوم خالص از خارج وارد مي شود و تأثير سياست هاي ارزي دولت بصورت رابطه مستقيم با هزينه هاي تمام شده اين صنعت دارد.

 

سؤال -در ديگر كشورها همانند كشورهاي منطقه، بازار آلومينيوم با چه سياست هايي تنظيم مي شود؟ در كشورهاي پيشرفته چه تجربياتي در اين زمينه وجود دارد؟

جواب - در كشورهاي منطقه بازار توليد آلومينوم كاملاً خصوصي و نقش حاكميت، بيشتر حمايتي مي باشد. به عنوان مثال در حوزه كشورهاي خليج فارس به علت انرژي ارزان( برق ناشي از سوخت هاي فسيلي) و دسترسي به درياي آزاد باعث رونق در اين صنايع شده است. روابط اين كشورها با بقيه دنيا باعث شده است مواد اوليه ارزان قيمت نسبت به ايرالكو خريداري نمايند. تكنولوژي توليد آلومينوم در ايران در ايرالكو مربوط به سال هاي گذشته است كه بايد با علم روز بهسازي و نوسازي شود.

 

سؤال - چه راهكارهايي را براي بهبود بازار آلومنيوم كشور در زمينه عرضه و تقاضا، واردات و صادرات پيشنهاد مي دهيد؟

جواب - براي بهبود بازار آلومنيوم در ايران دولت بايد:

الف- برنامه ريزي لازم جهت توليد مواد اوليه مورد نياز از طريق شناسايي معادن موجود در ايران و نيز ارايه تسهيلات به سرمايه گذاران جهت توليد مواد اوليه مورد نياز اين صنعت ايجاد كند.

ب- تسهيلات لازم را جهت ورود مواد اوليه به كشور فراهم آورد و يا اجازه دهد كه مواد اوليه در قبال شمش صادراتي تهاتر شود.

ج- در شرايط تحريم موجود در قبال نفت فروش رفته به كشورها، مواد مورد نياز اين صنعت را با آن كشور تهاتر نمايد.

تعداد بازدید: 113
امتیازدهی
میانگین امتیازها:1 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به شركت آلومينيوم ايران ( ايرالكو ) ميباشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal